Julkaistu: 8. tammikuuta 2015

Katõ ilma veere pääl

 

Setokaisten kuningaskunnan hymnissä valitetaan historian ankaraa vaikutusta Kaakkois-Viron asukkaille, kun aluetta ovat toisaalta raastaneet saksalaiset, toisaalta venäläiset. Onnettomuudekseen setot ovat sattuneet näiden kahden maailman rajalle, katõ ilma veere pääl, mutta ovat siitä huolimatta pystyneet säilyttämään esi-isiensä tavat, lauluperinteen ja jopa uskon tulevaisuuteen viljanjumala Pekon alaisuudessa, kuten hymnissä lauletaan.

Hymnin tärkein säe Katõ ilma veere pääl on päätynyt myös Setomaata ja setokaisia esittelevän, vuonna 1990 valmistuneen virolaisen elokuvan nimeen. Moniselitteisyydessään se sopiikin oivallisesti kuvaamaan alueen kirjavaa kulttuurista tilannetta. Historia kun on viskannut ortodoksisten settojen naapureiksi Peipsijärven rannalle ammoin muuttaneet Viron vanhauskoiset, ja toisella kantilla ovat kieleltään ja uskonnoltaan erilaiset võrolaiset, jotka puolestaan ovat melkein virolaisia, mutta eivät ihan.

Uskonnollisessa mielessä katõ ilma veere pääl liittyy myös tämän- ja tuonpuoleisen maailman suhteeseen, joka näkyy vaikkapa setokaisille tyypillisessä tavassa viettää haudoilla vainajien muistopäiviä. Ortodoksinen perinne onkin laulamisen ja kansanpukujen käytön ohella setokaisuuden sydämellistä ydintä.

Kuningaskunnan hymni luonnehtii Setomaata lohduttomasti Venäjän äärilaidalle sijoittuvana ”surkeana syrjäkulmana” – meist sai vilets Vinne viir – eikä kaakkoisnurkka ole Vironkaan vilkkainta bisnesaluetta. Setokaisuuden ydinkysymyksiin kuuluu, onko perifeerisyys ja takapajuisuus pahasta vai hyvästä – sillä voihan sen tulkita myös perinnettä säilyttäväksi elementiksi, kuten asia on nähty vaikkapa Karjalassa. Ja nurinkuriset perusteetkin sentään sisältävät kehityksen mahdollisuuden, sen että perinne ja nykyaika voivat kohdata sõira-juuston, savusaunan, pitsinnypläyksen tai etnofuturistisen mieslaulun voimin.

Katõ ilma veere pääl
Kuva: Igor Taro

Siitä huolimatta setokaiset pitäisi saada tiiviimmin yhteen. Setomaan on jo yli puolen vuosisadan ajan jakanut kahtia keinotekoinen raja, niin että Viron ja Venäjän, idän ja lännen setokaismaailmat eivät ole kohdanneet parhaalla mahdollisella tavalla. Paikallisia varten on onneksi luotu toimiva viisumijärjestelmä, jonka avulla raja katoaa sukulaisten ja kutsuvieraiden väliltä. Mutta peittääkö tämä potemkinin kulissimatkailu sen tosiseikan, että rajantakaiset setot riutuvat kuoliaiksi Petserin luostarin kupolien kimallellessa?

Kun Obinitsa on vuonna 2015 suomalais-ugrilainen kulttuuripääkaupunki, niin alueen ja asenteiden avoimuutta voisi ratkaisevasti lisätä.


Elo 1/2015