Kolmikymppiset nuoret miehet Joonas Torim ja Marko Ala ovat viettäneet puolet elämästään yhdessä. Miehiä yhdisti jo nuorena kiinnostus designia kohtaan, joten oli varsin luonnollista, että molempien opintie johti Tarton taidekouluun. Suunnittelijakaksikko jakoi yhteisen unelman siitä, että he joskus tulevaisuudessa saisivat vapauden luoda jotain omaa. Opiskelujen päätyttyä oli selvää, että ”se jokin oma” löytyisi huonekalujen maailmasta.
Omien unelmien toteuttaminen vaati kuitenkin pääomaa, jota vastavalmistuneilla nuorilla miehillä ei ollut. Oli siis keksittävä jotain alkupääoman keräämiseksi. Miehet päättivät yhdistää kiinnostuksen kohteensa, 1950- ja 1960-lukujen skandinaavisen huonekalumuotoilun, sekä koulussa pakollisella kurssilla hankitut restaurointitaidot. Näin syntyi suosittu restaurointipaja. Kaverukset kävivät Ruotsissa hankintamatkoilla ostamassa 50 vuotta vanhoja huonekaluja ja toivat ne Viroon, jossa ne purettiin osiin. Torim ja Ala restauroivat hankkimansa huonekalut, minkä jälkeen ne myytiin eteenpäin. Kolmen vuoden kuluttua Joonas Torim ja Marko Ala totesivat, että uuteen investointiin tarvittavat varat oli olemassa. Oli tullut se hetki, jolloin miehillä oli mahdollisuus luoda jotain omaa.
Entisöidessään vanhoja huonekaluja miehet olivat ymmärtäneet jotakin olennaista. Hekin halusivat valmistaa huolellisesti pitkäikäisiä huonekaluja, joita kannattaisi kulumisen jälkeen restauroida, eikä vaihtaa uusiin. Yrityksen arvot syntyivät kuin itsestään entisöinnin oheistuotteena. Torim ja Ala halusivat valmistaa omat tuotteensa mahdollisimman hyvin, ja niiden haluttiin kestävän aikaa ja kulutusta. Lisäksi huonekalujen tuli olla kivannäköisiä. Miehet päättivät keskittyä kaikkein haastavimpiin tuotteisiin. He halusivat erikoistua istumisen asiantuntijoiksi. Yhteisellä päätöksellä päätuotteiksi valittiin sohvat ja nojatuolit. Oot-Oot oli syntynyt.
Ensimmäinen Oot-Ootin oma tuote oli Cosmo-sohva. Sen synnyttäminen kesti puolitoista vuotta. Klassikkohuonekaluja restauroidessaan miehet tajusivat, että jokainen pienikin yksityiskohta niissä oli loppuun asti mietitty. Miehet tutkivat istumista ja havaitsivat, että istumistavat ja -tyylit olivat muuttuneet 50 vuoden takaisista ajoista. He rakensivat pahvista prototyyppejä ja etsivät istumisen mukavuutta. Mallia muutettiin useita kertoja. Oli paljon kysymyksiä, ja joskus vastaus saattoi löytyä vain yhden senttimetrin muutoksella. Lopputuloksena syntyi retrosohva Cosmo. Markkinoilla oli tuolloin monia retrotyylisiä sohvia, mutta miehet olivat vakuuttuneita, että Cosmossa oli paras istua. Cosmo tuotiin restaurointiklassikkojen sekaan studiolle ja tilauksia alkoi tulla yksi toisensa jälkeen.
Kahden seuraavan vuoden aikana syntyi kokoelma erilaisia huonekaluja. Sivutuotteina sohville ja nojatuoleille syntyivät tv-taso ja sohvapöydät. Torim ja Ala tekivät alussa kaiken itse jokaista pientä yksityiskohtaa myöden. Valmistaminen vei paljon aikaa, olihan kyseessä käsityönä valmistetut tuotteet. Kysynnän kasvaessa miehet alkoivat pohtia uudenlaista tuotantostrategiaa. Kun Oot-Ootin tuotteita alkoi ilmestyä virolaisten Facebook-päivityksiin, ne löysivät tiensä myös Jõgevalla sijaitsevaan huonekalutehtaaseen. Tehdas oli etsinyt itselleen jo jonkin aikaa sopivaa brändituotetta oman tuotantonsa rinnalle. Tehtaalta tuli ehdotus, josko he voisivat toimia Oot-Ootin tuotteiden valmistajana. Jõgevalaisen huonekalutehtaan yhteistyöehdotus oli vastaus Torimin ja Alan esittämään kysymykseen. Miehillä oli omat ehtonsa, joihin tehdas pystyi vastaamaan, ja nykyisin Oot-Ootin tuotteet valmistetaan pääosin Jõgevalla.
Oot-Ootin periaatteena on, että huonekaluja ei valmisteta jälleenmyyjille, eikä varastoon. Niitä tehdään tarpeeseen tilauksesta, ja odotusaika on noin neljä viikkoa. Huonekalujen raaka-aineet ovat virolaisia niin suurelta osin kuin se on mahdollista. Kankaat tuodaan Italiasta, sillä Virosta ei löydy sopivaa huonekalukankaiden valmistajaa. Jokaisen tilatun huonekalun miehet tarkastavat itse, ja jokainen yksityiskohta kontrolloidaan ennen kuin tuote lähtee ostajalle.
Oot-Oot on saanut tuotteistaan paljon kiitosta. Paras palaute miesten mukaan on se, kun jotkut suuret firmat ovat tilanneet uusiin tiloihinsa samat Oot-Ootin huonekalut uudestaan ja uudestaan. Myös presidentin linnasta Kadriorgista löytyy heidän käsistään syntyneitä tuotteita.
Oot-Ootin asiakkaista 60 % on virolaisia ja 40 % suomalaisia. Miehet ovat käyneet tuotteineen myös Habitare-messuilla Helsingissä, mutta suomalainen asiakas löytää heidät todennäköisimmin netistä. Yleensä yksi asiakas poikii toisen. Miehet kiittelevät suomalaisia ja kertovat suomalaisten asiakkaiden antavan positiivista palautetta virolaisia enemmän. ”Suomalaiset lähettävät meille postia, että nyt se meidän tilaama nojatuoli tai sohva tuli ja kuvan kera kertovat, miten hyvä siinä on istua”, Marko Ala kertoo ja jatkaa myös toisesta mielenkiintoisesta erosta suomalaisten ja virolaisten välillä. ”Kun asiakkaat saavat valita istuimille jalat, valitsee virolainen aina materiaaliksi puun, suomalaiset taas valitsevat pääasiassa metallijalat.”
Torim ja Ala sanovat, että huonekalun muotoilu on onnistunut silloin, kun sitä ei huomaa. Kun tuolissa tai sohvassa on hyvä istua, eikä siinä ole mitään, mikä häiritsisi, silloin se on onnistunut designtuote. Jos asiakas pyytää tekemään muutoksia miesten suunnittelemiin huonekaluihin, hän saa tehdä ne itse. ”Kun tuotteen takana on puolentoista vuoden kehitystyö ja monta mallikappaletta, se tarkoittaa sitä, että me tiedämme, että siinä on todella hyvä istua”, Marko Ala toteaa. Miehet myyvät Oot-Ootin tuotteet omilla kasvoillaan, ja siihen perustuu myös designhuonekalun valmistajan vastuu laadusta. ”Meidän huonekaluissamme kaikki yksityiskohdat on viimeistelty viimeisen päälle. Joku huonekalu kestää pari vuotta, mutta meidän huonekalumme kestävät aikaa ja kulutusta, ja vielä senkin jälkeen ne kannattaa restauroida”, vakuuttavat miehet yhdessä.
Tällä hetkellä Oot-Ootilla on yli 100 tuotetta. Nojatuoli Voog on ollut Cosmo-sohvan ohella hittituote. Oot-Ootille on tärkeää, että tavallisella kuluttajalla on varaa hyvään designiin. Jälleenmyyjiä ei ole, jotta tuotteiden hinta ei nouse tavallisen kuluttajan ulottumattomiin.
Joonas Torim ja Marko Ala katsovat luottavaisin mielin tulevaisuuteen, edessä on kiinnostavia suunnitelmia, joista tulemme kuulemaan myöhemmin. Selvää on, että kaverukset ovat jo saavuttaneet sen, mistä alunperin haaveilivat – Cosmo-sohva ja nojatuoli Voog olivat jo syntyessään virolaisia huonekaluklassikoita.