Vuonna 2019 Elon kansikuvat ovat tarttolaisen Ove Maidlan kuvaamia. Maidlan kuvat eivät kuitenkaan ole ihan tavallisia kuvia, hän ei erityisesti pidä printatusta kuvasta. Maidla käyttää harvinaista bromiöljy-tekniikkaa, joka saa valokuvan näyttämään maalaukselta. Valokuvauksessa häntä onkin kiehtonut nimenomaan maalauksellisuus. Maidlan kuvat ovat mystisiä, hän toimii filmin ja valon kanssa siten, että kuvista jää katsojalle ajaton tunnelma. Hän myöntääkin olevansa syntynyt sata vuotta liian myöhään. Vanhat esineet ja tunnelmat inspiroivat häntä enemmän kuin nykyajan ilmiöt.
Maidla kuvaa edelleen mustavalkofilmille. Entisessä työssään lehtikuvaajana hän käytti tyytyväisenä digikameraa, mutta taidetta hän tekee mieluummin vanhoilla tekniikoilla ja käsin. Bromiöljyvedosten lisäksi hän tekee fotogravyyrejä sekä linoleikkauksia. ”Minua kiehtoo erityisesti valokuvauksen ja grafiikan yhdistäminen”, Maidla toteaa.
ESIMENE LUMI, fotogravyyri
”Viikatetta kantava nainen on yksi lempikuvistani. Ohitimme juttumatkalla naisen, joka oli menossa pellolle niittämään lampaille heinää. Yhtäkkiä alkoikin sataa lunta ja hän nosti viikatteen olalleen ja palasi kotiin. Lunta satoi vain hetken, ja minä avasin auton ikkunan ja otin naisesta muutaman kuvan. Kuvaa on verrattu kuolemaan, mutta sillä ei ole kuoleman kanssa mitään tekemistä.”
Kuva: Ove Maidla
Kuvaamisen lisäksi Maidla soittaa kahdessa rock-yhtyeessä ja hänen valokuvaajan uransakin alkoi bändistä. Hän lainasi 16-vuotiaana veljensä kameraa ottaakseen kuvia bändistään. Kuvista tuli todella hienoja! Seuraavilla kerroilla kuvista tuli kuitenkin aivan kauheita, ja Maidla päätti ryhtyä tutkimaan, miten kamera ja valokuvaus toimivat.
Ennen freelanceriksi siirtymistä, Maidlan monipuoliseen työuraan kuului lehtikuvauksen lisäksi myös kymmenen vuotta kuvaajan työtä Viron televisiossa sekä multimedian ja videokuvauksen opettamista yliopistossa. Maidla on voittanut monia palkintoja ja hänellä on ollut kymmeniä näyttelyitä. Varsinaisia myyntinäyttelyitä hän ei kuitenkaan ole järjestänyt, sillä hän haluaa pitää kokonaisuudet yhtenäisinä. ”Todennäköisesti luovutan työni joskus museolle”, hän sanoo.
Ove Maidlan kuvilla on aina syntytarina. Hän kertoo, ettei koskaan lähde kuvaamaan. Sen sijaan hän kantaa kameraa aina mukanaan. Näin hän onnistuu vangitsemaan sopivia hetkiä milloin vain. Etelä-virolaisena Maidla tunnustautuu paatuneeksi romantikoksi. Etelä-Viron luonnossa hänen on hyvä olla. Hän on juuri julkaissut yhdessä taidehistorioitsija Enriko Talvistun kanssa Tarton pihoista kirjan Tartu tagahoovid.