Lilli Jahilo on tehnyt sen, mistä moni nuori nainen haaveilee. Hän on luonut tiensä muodin huipulle.
Lilli Jahilon käsistä syntyneet vaatteet ovat taideteoksia, joissa yhdistyvät yksinkertaisuus, laatu ja käsityötaitojen mestaritason osaaminen. Vuonna 2011 hänet valittiin Virossa vuoden nuoreksi yrittäjäksi, ja hänet on palkittu myös Ruotsissa. Viron muotialan tärkein palkinto Kultainen neula kuuluu myös hänen ansiolistalleen. Mainetta ja kunniaa hän on hankkinut opiskeluajoistaan lähtien niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin.
Muotisuunnittelija on aina keskittynyt luovaan työhönsä, ja siksi jokainen tunnustus on tullut yllätyksenä. Tunnustukset ovat kannustaneet eteenpäin ja kertoneet siitä, että on osannut kohdistaa osaamistaan ja voimavarojaan oikeisiin asioihin. Lilli Jahilo on osallistunut myös kansainvälisiin muotikatselmuksiin. Hänen mallistonsa on ollut esillä mm. Porton ja Berliinin muotiviikoilla.
Lilli Jahilo ompeli ensimmäisen asukokonaisuutensa itselleen 11-vuotiaana. Lapsuudessaan hän näki, miten molemmat isoäidit valmistivat käyttövaatteita ompelukoneillaan. ”11-vuotiaana ompelemassani asukokonaisuudessa oli mm. ruudullinen napapaita, jossa oli puhvihihat. Tuo napapaita olisi juuri nyt muotitrendien valtavirtaa”, nauraa Jahilo muistellessaan ensi askeleitaan ompelukoneen kanssa.
Muotisuunnittelijan lapsuuteen kuului eri maita, kieliä ja kulttuureita. Diplomaatti-isän ja media-alalla työskentelevän äidin työt kuljettivat Lilliä ja hänen kolmea sisarustaan maasta ja kulttuurista toiseen. Lilli Jahilo oli 12-vuotias, kun perhe vuonna 1995 muutti Lontooseen. Elämä Lontoossa oli yhtä ihmeellistä kuin elokuvissa. Lontoon vuosista jäi hauska tuoksumuisto, yhä edelleen krysanteemien ja eukalyptuksen tuoksu nostaa mieleen Lontoossa vietetyt vuodet. Lontoo oli myös kaupunki, jossa Lilli Jahilo sai vahvan kokemuksen siitä, mitä laatu on. Hän muistaa erittäin hyvin tavaratalojen palvelukulttuurin, jossa asiakas toiveineen oli keskiössä. Mielessä ovat myös naisten vaatteiden klassinen tyyli ja niiden korkealaatuiset materiaalit. Vasta vuosia myöhemmin hän on ymmärtänyt, miten nämä lapsuus- ja nuoruusvuosien kokemukset ovat muovanneet häntä.
Lontoon vuosien jälkeen perhe muutti Norjaan, jossa Lilli opiskeli yläasteella. Norjassa hänelle syntyi varmuus siitä, mitä hän haluaa aikuisena tehdä – Lilli Jahilosta tulisi muotisuunnittelija.
Tie muodin huipulle avautui vuonna 2010, kun hän loi omaa nimeään kantavan muotitalon Tallinnaan. Aluksi talossa tehtiin paljon yksilöllisiä tilaustöitä, nykyisin Jahilo keskittyy enemmän mallistojen luomiseen. Jokainen vaate on silti käsityönä valmistettu. Asiakkaan mallistosta valitsemaan vaatteeseen saatetaan tehdä yksilöllisiä korjauksia, näin taataan vaatteen istuvuus. ”Laatu on kokonaisuus, joka alkaa suunnittelusta, ja jossa jokainen yksityiskohta on mietitty”, Jahilo kertoo Kalamajassa sijaitsevassa näyttelytilassaan.
Kankaan valinta on erittäin tärkeä vaihe ja se vaatii osaamista. Lilli Jahilo käyttää pääasiassa eurooppalaisia kankaita, lisäksi käytössä on yksi japanilainen kangasvalmistaja. Jahilon erikoisalaa on ompeluteknologia, johon hän on perehtynyt jo opiskeluaikoina. Laatu näkyy siinä, miten vaate istuu kantajansa päällä ja siinä, miten se kestää. Designvaate on luotu käyttöä varten, kestämään aikaa ja kulutusta.
Lilli Jahilo pitää vaatteista, jotka ovat monikäyttöisiä ja sopivat tilanteeseen kuin tilanteeseen. Hän keskittyy ennen kaikkea erilaisten mekkojen suunnittelemiseen.
Jahilo tunnetaan myös yksilöllisistä hääpuvuistaan. Lilli Jahilo suunnittelee vaatteensa modernille naiselle, jota hän kuvailee sanoilla naisellinen, älykäs ja itsenäinen. ”Virolaiset naiset ovat perinteisesti halunneet pukeutua naisellisesti. He ovat aina rakastaneet mekkoja.”
Lilli Jahilon perusasiakas on 30–60-vuotias uranainen, joka työskentelee usein miehisessä ympäristössä. Lähtökohtaisesti asiakkaat haluavat juuri monikäyttöisiä vaatteita, jotka käyvät niin töihin kuin edustustehtäviin. Korona-aika on muuttanut hieman asiakkaiden toiveita. Etätyö nosti puuvillan, mukavuuden ja arkisuuden kunniaan. Lilli Jahilo näkee, että hänen tuotantonsa suuri etu on siinä, että mallistoista löytyy jokaiselle jotakin ja vaatteista löytyy myös isoja kokoja. Jokainen hänen merkkiään kantava tuote on käsityön mestarinäyte. Vaatteet ovat kauniita jokaista yksityiskohtaa myöden, myös sisäpuolelta.
Vastuullinen muodin tuottaminen on Lilli Jahilolle tärkeää. Vastuullisuus merkitsee monia asioita. On itsestään selvää, että muotitalon työntekijät ovat oman alansa mestareita. ”On onni, että Virosta löytyy edelleen räätäleitä, joiden ompelutaito on huippuluokkaa”, toteaa Jahilo, joka itse keskittyy nykyisin luovaan suunnitteluun sekä brändin strategisiin kysymyksiin.
Pohjoismaat on hyvä esimerkki siitä, miten monille designaloille alkaa muodostua suunnittelukeskuksia samanaikaisesti, kun tuotantoa siirretään muualle. Useimmiten puhutaan vain siitä, että tuotanto siirretään sinne, missä se on edullisinta. Tästä kuitenkin seuraa myös osaamisvaje, taitavista ompelijoista ja räätäleistä alkaa olla pula, eikä siitä ei käydä juurikaan keskustelua.
Uusi mallisto ja siihen kuuluvat vaatteet ovat usein synteesi eri asioista. Kun kokoelman vaatteita tehdään, lähtökohtaisesti pyritään välttämään kaikkea hävikkiä. Muotitalojen arvomaailma perustuu nykyisin myös ajatukselle, että designvaatteita ei heitetä pois, vaan niiden kauneus halutaan säilyttää myös seuraavalle sukupolvelle. Asiakkaat ovat yhä tietoisempia kuluttajia, joiden ostopäätökset ovat arvovalintoja. Vähemmän määrällisesti on usein enemmän laadullisesti.
Uuden malliston suunnittelu lähtee usein ideoista, jotka ovat olleet ilmassa jo jonkin aikaa. Joskus ideoita haudotaan, ja ne joutuvat odottamaan suotuisaa hetkeä puhjetakseen kukkaan. ”Myös kankaat voivat olla inspiraation lähde”, Lilli Jahilo kertoo. Yksi mielenkiintoisimmista projekteista oli luoda Viron taidemuseon 100-vuotisjuhlien kunniaksi mallisto, joka perustui taiteilija Adamson-Ericin tuotantoon. Lilli Jahilo toteaa, että muotisuunnittelija voi saada näin ainutlaatuisen työtehtävän vain kerran elämässään. Adamson-Eric inspiroi lopulta niin, että lopputuloksena syntyi kaksi mallistoa. Näille kahdelle mallistolle on tulossa myös jonkinlaista täydennystä, joten Jahilon ja Adamson-Ericin yhteinen taival jatkuu.
Lilli Jahilon pukuja on totuttu näkemään yhtä lailla presidentti Kersti Kaljulaidin tai Ruotsin prinsessa Sofian päällä. Lilli Jahilon tie kansainvälisille markkinoille on ollut mielenkiintoinen. Hän on panostanut viimeiset viisi vuotta vientiin, ensimmäisenä kohteenaan Dubain alueen markkinat. Ovet Ruotsiin avautuivat, kun eräs tunnettu ruotsalainen yrittäjä osti Lilli Jahilon mekon. On uskomatonta, miten yksi mekko voi avata kokonaisen maan markkinat. Samainen mekko toi Jahilolle myös suomenruotsalaisia asiakkaita. Kaksi vuotta sitten hän sai kutsun Helsinkiin, kun Atelier Torbjörn Tillanderin koruja ja Jahilon mallistoa esiteltiin yhteisessä näyttelytilassa. Nettikauppa mahdollistaa nykyisin sen, että asiakaskunta on hyvin kansainvälinen.
Lilli Jahilon brändi on luotu kestämään aikaa, ja hän haluaa kehittää luovuuttaan ja pysyä kiinnostavana. ”Muotiala vaatii intohimoa. Menestys lähtee intohimosta löytää uusia ideoita ja toteuttamistapoja. Onnistunut tuote puhuu puolestaan, sitä ei tarvitse selitellä.”